Ο σωστός σχεδιασμός είναι μια ευκαιρία να κάνει μια πρώτη καλή πρώτη εντύπωση το ηλεκτρονικό σας κατάστημα. Από αυτό μπορεί να εξαρτηθεί ο χρόνος που θα αφιερώσουν οι χρήστες εκεί, και το πόσο θα αγοράσουν.
Ο προσεκτικός σχεδιασμός μιας στρατηγικής μάρκετινγκ αλλά και ένα ελκυστικό και εύχρηστο πλαίσιο γύρω από αυτό, μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Χρειάζονται μόνο λίγα δευτερόλεπτα για να αποφασίσει κάποιος εάν θα παραμείνει στο eshop σας. Σε έναν ούτως ή άλλως ανταγωνιστικό τομέα όπως το ηλεκτρονικό εμπόριο, ο ιστότοπος είναι ένα ακόμη εργαλείο για να δείξει στους χρήστες την αξία των προϊόντων και να τους διατηρήσει αφοσιωμένους. Ένας ωραίος σχεδιασμός μπορεί να σας κάνει να ξεχωρίσετε.
Όλο και περισσότερες επιχειρήσεις αναγνωρίζουν τη σημασία της ύπαρξης ενός ιστότοπου και η κατάσταση με τον κορωνοϊό το ενέτεινε ακόμα περισσότερο. Οι διαδικτυακές αγορές έχουν εκτοξευτεί και οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων δεν μπορούν πλέον να το αγνοήσουν αυτό.
Για όλους αυτούς τους λόγους είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πώς να σχεδιάζουμε σωστούς ιστότοπους ηλεκτρονικού εμπορίου που επιτυγχάνουν πωλήσεις. Ας δούμε τους κύριους παράγοντες που πρέπει να λάβουμε υπόψη κατά το σχεδιασμό ενός ηλεκτρονικού καταστήματος.
1. Χρησιμοποιήστε ποιοτικές φωτογραφίες και βίντεο
Από τη στιγμή που οι επισκέπτες δε μπορούν να εκτιμήσουν την αξία ενός προϊόντος διά ζώσης (ένα αναμφισβήτητο πλεονέκτημα των φυσικών καταστημάτων), οι αναπαραστάσεις φωτογραφιών και βίντεο είναι τα μοναδικά μέσα που έχουν τα eshop. Γι’ αυτό λοιπόν, για τον σύγχρονο σχεδιασμό ενός ηλεκτρονικού καταστήματος, είναι ζωτικής σημασίας οι φωτογραφίες και τα βίντεο να είναι υψηλής ποιότητας. Όσο καλύτερη είναι η αναπαράσταση των προϊόντων, σε τόσο περισσότερους χρήστες θα αρέσει η συγκεκριμένη ιστοσελίδα. Αυτό περιλαμβάνει φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης, προβολές 360 μοιρών, μοντέλα 3D και βίντεο.
Όταν υπάρχουν προϊόντα που δεν αντιπροσωπεύονται από ποιοτικές φωτογραφίες, μπορεί οι χρήστες να εγκαταλείψουν τη σελίδα. Αυτό μπορεί να συμβαίνει γιατί δυσκολεύονται να εξετάσουν χαμηλής ποιότητας φωτογραφίες, είτε επειδή τα προϊόντα φαίνονται λιγότερο καλά απ’ ότι είναι στην πραγματικότητα, είτε τέλος, επειδή πιστεύουν πως οι κακές φωτογραφίες δείχνουν έλλειψη προσπάθειας από πλευράς του eshop. Άξια αναφοράς είναι επίσης η δυνατότητα να μπορούν οι χρήστες να κάνουν ζουμ στις φωτογραφίες. Ένα ικανοποιητικό επίπεδο ζουμ τους επιτρέπει να λαμβάνουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες.
2. Προσθέστε βολική πλοήγηση, φίλτρα και αναζήτηση
Ο κύριος λόγος για τον οποίο οι χρήστες κάνουν αγορές στο διαδίκτυο είναι η ευκολία. Είναι μικρές οι πιθανότητες να προβούν σε αγορά οι χρήστες που δε μπορούν να το κάνουν άνετα. Η κύρια τάση σχεδιασμού UX σήμερα είναι η δημιουργία ιστότοπων που διευκολύνουν τη ζωή των καταναλωτών και τους οδηγούν ομαλά στο πιο σημαντικό βήμα – μια αγορά ή κάποια άλλη στοχευμένη ενέργεια (να αφήσουν στοιχεία επικοινωνίας, εγγραφή κλπ.) Για να επιτευχθεί αυτό, ο σχεδιασμός πρέπει να περιλαμβάνει την κάθε λεπτομέρεια. Το ένα βήμα πρέπει να οδηγεί με κάποια λογική στο επόμενο, ώστε τελικά να περιηγείται εύκολα στις σελίδες. Μενού – σελίδα προϊόντος – καλάθι – και πίσω. Γι′ αυτό είναι σημαντική και η συνεργασία με εταιρείες που έχουν εμπειρία στο να σχεδιάζουν επαγγελματικά ιστοσελίδες, ώστε να δοκιμάσουν διάφορες επιλογές μέχρι να καταλήξουν στην πιο εύχρηστη, με βάση πάντα το ταξίδι του καταναλωτή. Κάποια επίσης βασικά σημεία είναι τα εξής:
- το λογότυπο του eshop πρέπει να οδηγεί στην αρχική σελίδα και να παραμένει πάντα ορατό, ανεξάρτητα από το πόσο «βαθιά» μπαίνει ο χρήστης.
- ο κατάλογος βοηθά τους χρήστες να στραφούν στη σωστή κατηγορία προϊόντων και να βρουν αυτό που χρειάζονται.
- τα Breadcrumbs (η γραμμή πλόηγησης) διευκολύνουν την πλοήγηση και επιτρέπει στους χρήστες να μετακινούνται σε πολλές ιεραρχικές θέσεις, επεκτείνοντας έτσι το πεδίο αναζήτησης.
- τα φίλτρα επιτρέπουν την εξαίρεση περιττών στοιχείων από μαζικά αποτελέσματα αναζήτησης και οδηγούν τους καταναλωτές από την αρχική σελίδα κατευθείαν στη σελίδα του προϊόντος.
- η γραμμή αναζήτησης επιτρέπει στους χρήστες να βρουν γρήγορα ένα συγκεκριμένο αντικείμενο ή κατηγορία. Θα πρέπει να είναι εμφανής και εύκολο να βρεθεί.
Ωστόσο, κατά το σχεδιασμό ενός eshop, είναι σημαντικό να εστιάζουμε στην εμπορική δραστηριότητα της επιχείρησης. Αν για παράδειγμα έχετε μια επιχείρηση με χιλιάδες προϊόντα καλλυντικών, η βασική προτεραιότητα είναι να εξυπηρετούν οι λειτουργίες αναζήτησης και πλοήγησης, και έπειτα η εμφάνιση, ενώ στην περίπτωση που έχετε μία συγκεκριμένη μάρκα με 100 επιλεγμένα προϊόντα το πολύ, είναι υψίστης σημασίας η εμφάνιση πρώτα και μετά η πλοήγηση.
3. Διατηρήστε την οπτική ιεραρχία και δώστε έμφαση σ’ αυτήν
Συνεχίζοντας στο θέμα της δομής και της ομαλής ροής αγορών, οι πιο σημαντικές πληροφορίες πρέπει να βρίσκονται στο επάνω μέρος της σελίδας. Για παράδειγμα, σε κάθε σωστή αρχική σελίδα καταστήματος στο διαδίκτυο, μπορείτε να δείτε τα ακόλουθα στοιχεία που βοηθούν στην κατανόηση του περιεχομένου του ιστότοπου:
- Λογότυπο και όνομα στην κεφαλίδα
- Μπάρα αναζήτησης
- Μενού πλοήγησης
- Στοιχεία επικοινωνίας
- Hero Image ή Slider
- Κύριο μέρος του κειμένου
- Footer
Ένα σχέδιο που οδηγεί σε πωλήσεις διαθέτει μια σαφή οπτική ιεραρχία. Μια απλή δομή και η κατανοητή οπτική ιεραρχία βοηθά τους επισκέπτες να περιηγηθούν στο ηλεκτρονικό κατάστημα. Μέσω των CTA (ενέργειες δράσεις), ένας επισκέπτης πρέπει να καταλαβαίνει αμέσως πού να κάνει κλικ για να πάει στην αντίστοιχη ενότητα, αλλά και πού πρέπει να πατήσει πχ για κάποιο κείμενο με χρήσιμες πληροφορίες. Όταν δίνετε κάποια επιπλέον οπτική προσοχή (με τη βοήθεια χρωμάτων ή τυπογραφίας) στην ενότητα πώλησης ή των πιο πρόσφατων προϊόντων, αυτό μπορεί να λειτουργήσει ως έναυσμα για τους πελάτες και να δώσει μια αίσθηση επείγοντος.
Χάρη στις αρχές της οπτικής ιεραρχίας, ένας σχεδιαστής έχει τη δύναμη να καθοδηγήσει τον χρήστη σε στοχευμένα σημεία ενός ιστότοπου.
4. Προτιμήστε την απλότητα και προσελκύστε το ευρύτερο κοινό
Ένας ιστότοπος ηλεκτρονικού εμπορίου πρέπει να είναι εύκολος στην περιήγηση και εύπεπτος. Δεν χρειάζεται να έχει δραματικό σχεδιασμό για να είναι ελκυστικός. Ο μινιμαλισμός και η καθαρότητα κάνουν έναν ιστότοπο να φαίνεται εκλεπτυσμένος και να αναδεικνύονται τα προϊόντα. Όλα τα στοιχεία πρέπει να έχουν σκοπό, χωρίς να αποσπούν την προσοχή του χρήστη από το περιεχόμενο. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να αποφύγετε την υπερφόρτωση με πληροφορίες στους ιστότοπους που προσφέρουν ένα ευρύ φάσμα προϊόντων. Ο καλύτερος σχεδιασμός ηλεκτρονικών καταστημάτων είναι ελαφρύς και ευρύχωρος. Υπάρχει επίσης ο κίνδυνος ο χρήστης να μην αποδέχεται νέες ιδέες ή καινοτόμες επιλογές. Όσο πιο περίπλοκος είναι ο σχεδιασμός του διαδικτυακού καταστήματος, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα ο αγοραστής να μην το κατανοήσει ή να μην το εκτιμήσει. Είναι καλύτερα να επιλέξετε ανάμεσα σε μοτίβα που έχουν δοκιμαστεί σε άλλους ιστότοπους. Πολύς λευκός χώρος, όχι περισσότερα από τρία χρώματα ανά σελίδα, καθαρούς τόνους και αποχρώσεις, απλές και ευανάγνωστες γραμματοσειρές – αυτό διακρίνει τους ιστότοπους που φέρνουν πωλήσεις. Έτσι, ο αγοραστής έχει μια πλήρη εικόνα του eshop, και οι πιο χρήσιμες πληροφορίες δεν χανονται πίσω από ένα φανταχτερό σχέδιο.
5. Προσθέστε ομορφιά και προσωπικότητα
Αυτό το σημείο μπορεί να φαίνεται ότι αντικρούει το ακριβώς προηγούμενο, αλλά κάθε άλλο.
Το 38% των χρηστών εγκαταλείπουν έναν ιστότοπο εάν θεωρούν τη διάταξη μη ελκυστική. Η ομορφιά είναι σίγουρα υποκειμενική, αλλά η κύρια ιδέα είναι ότι επειδή ένας ιστότοπος είναι απλός δεν σημαίνει ότι πρέπει να στερείται ελκυστικής εμφάνισης και προσωπικότητας. Βρίσκουμε την ισορροπία μεταξύ της αισθητικής και της χρησιμότητας. Σε μια κατάσταση όπου υπάρχουν πολλοί ιστότοποι που πωλούν (ουσιαστικά) τα ίδια πράγματα, δεν αρκεί μόνο να παρέχουμε ανταγωνιστική τιμή, το καλύτερα σχεδιασμένο ηλεκτρονικό κατάστημα θα κάνει τη διαφορά. Ο μέσος καταναλωτής δεν διαβάζει όλα τα κείμενα. Μπορεί να μην είναι καν σίγουρος τι ακριβώς αναζητά. Εδώ έρχεται ο σχεδιασμός. Πόσο βολική είναι η σελίδα, πόσο εμφανή είναι τα CTA και πόσο απλή και βολική είναι η διαδικασία αγοράς. Αν τους αρέσει η εμπειρία χρήσης οι πιθανότητες να αγοράσουν αυξάνονται. Εάν όχι, φεύγουν για έναν άλλο ιστότοπο ή αλλάζουν γνώμη. Το πραγματικό προϊόν είναι δευτερεύον σε αυτό το σενάριο. Επιπλέον, οι εικόνες δεν πρέπει μόνο να είναι συνεπείς με την επωνυμία, αλλά να είναι σχετικές με τον χρήστη και να δημιουργούν μια συναισθηματική σύνδεση. Τα χρώματα προκαλούν συγκεκριμένα συναισθήματα και θέτουν τον τόνο του ιστότοπου. Τέλος, τα κείμενα πρέπει να έχουν ένα συγκεκριμένο τόνο φωνής που μπορεί να είναι διαφορετικός: επαγγελματικός, χιουμοριστικός, φιλικός, εκπληκτικός, με ενσυναίσθηση, ανάλογα με το κοινό-στόχο. Όλα αυτά δημιουργούν συναίσθημα χωρίς φανταχτερές λεπτομέρειες.
6. Φροντίστε να υπάρχει συνέπεια και ταυτότητα
Ο σχεδιασμός ενός eshop πρέπει να έχει άμεση συνάφεια με τα προϊόντα και να δημιουργεί μια μοναδική αίσθηση για αυτά. Ένας ιστότοπος ηλεκτρονικού εμπορίου αποτελεί σημαντικό μέρος της ταυτότητας ενός brand και είναι καθήκον του σχεδιαστή να μεταφέρει τα χαρακτηριστικά και τις αξίες που θέλετε να ενσωματώνουν τα προϊόντα.
Οι χρήστες θυμούνται το εμπορικό σήμα σας. Για να ξεχωρίσετε από το πλήθος, μια μοναδική ταυτότητα είναι απαραίτητη προϋπόθεση. Η έννοια της εταιρικής ταυτότητας περιλαμβάνει ένα λογότυπο, ένα slogan, συγκεκριμένες γραμματοσειρές και χρώματα. Γι’ αυτό φροντίστε να χρησιμοποιείτε τις ίδιες γραμματοσειρές, χρώματα και γενικά σχέδια σχεδίασης σε ολόκληρο τον ιστότοπο για να κάνετε τους χρήστες να αναγνωρίζουν και να θυμούνται την επωνυμία. Η παρουσίαση μιας επωνυμίας με συνέπεια σε όλες τις πλατφόρμες μπορεί να αυξήσει σημαντικά τα έσοδά σας.
7. Κάντε το φιλικό προς όλες τις συσκευές
Όλο και περισσότεροι χρήστες πραγματοποιούν αγορές χρησιμοποιώντας τις κινητές τους συσκευές. Εάν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα δεν έχει βελτιστοποιηθεί για κινητές συσκευές, τότε όταν επισκέπτεστε ένα τέτοιο κατάστημα χρησιμοποιώντας smartphone, όλα τα στοιχεία και τα κείμενα θα φαίνονται πολύ μικρά ή σε λάθος θέση. Θα ήταν άβολο για ένα άτομο να χρησιμοποιήσει τον ιστότοπο. Εν έτει 2020 είναι αναγκαία η ύπαρξη μιας κινητής έκδοσης ενός ιστότοπου. Εάν δεν διαθέτει προσαρμόσιμη στην εκάστοτε οθόνη έκδοση, οι χρήστες δεν θα μπορούν να το δουν ή να αλληλεπιδράσουν σωστά με αυτόν, γεγονός που θα τους κάνει να εγκαταλείψουν ένα κατάστημα υπέρ ενός άλλου.
8. Παρέχετε πολλαπλούς τρόπους επικοινωνίας
Όσο πιο σίγουρος είναι ο πελάτης για τους τρόπους επικοινωνίας σε περίπτωση που αντιμετωπίσει κάποιο πρόβλημα, τόσο πιο γρήγορα θα πατήσει το κουμπί «Παραγγελία».
Προσθέστε μια σελίδα επαφής με ένα e-mail, έναν αριθμό τηλεφώνου και μια φυσική τοποθεσία καταστήματος. Συμπεριλάβετε συνδέσμους σε προφίλ κοινωνικών μέσων, και προσθέστε μια σελίδα Συχνών Ερωτήσεων (FAQ). Πολύ σημαντικές είναι επίσης οι ζωντανές συνομιλίες. Οι άνθρωποι δεν αγοράζουν πάντα αυτό που ήθελαν. Τις περισσότερες φορές φεύγουν με αυτά που τους έχουν πουλήσει. Αυτός ο χρυσός κανόνας είναι τόσο παλιός όσο και ο κόσμος, αλλά παρ “όλα αυτά, λειτουργεί πολύ καλά στον κόσμο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Είναι επίσης σημαντικό για τους πιθανούς αγοραστές να καταλάβουν ότι μπορούν να έρθουν σε επικοινωνία εύκολα με κάποιον απ” το ηλεκτρονικό κατάστημα.
9. Προσθέστε αποδείξεις αξιοπιστίας
Ένας αποτελεσματικός τρόπος για να κερδίσετε την εμπιστοσύνη των πελατών είναι να χρησιμοποιήσετε αποδείξεις ότι άλλοι άνθρωποι αλληλεπιδρούν με την εταιρία σας. Αυτό μπορεί να γίνει μέσα από κριτικές πελατών, βραβεία, αναφορές στον Τύπο ή ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την εταιρεία. Μην τα προσθέσετε όμως όλα ταυτόχρονα. Πολλές εταιρείες βομβαρδίζουν τους ιστότοπούς τους με κοινωνικά αποδεικτικά στοιχεία και καταλήγουν να φαίνονται αυτάρεσκοι. Εξετάστε τα πιο σημαντικά και πιο κατάλληλα στοιχεία. Βάλτε τον εαυτό σας στη θέση ενός πελάτη και σκεφτείτε τι μπορεί να θέλει να βρει σε έναν ιστότοπο που του είναι ακόμη άγνωστος.
Ο στόχος κάθε ηλεκτρονικού καταστήματος είναι οι πωλήσεις, και ένας καλός σχεδιασμός βοηθά τα μέγιστα σε αυτό. Για την επιτυχία ενός eshop, ο σωστός σχεδιασμός είναι όσο απαραίτητος όσο είναι και το SEO για την αύξηση της επισκεψιμότητας σε αυτό.
Επικοινωνήστε μαζί μας για να σχεδιάσουμε μαζί το νέο σας eshop ή να επανασχεδιάσουμε το υπάρχον, εδώ.